© 2ο ΔΣ Αγίας Βαρβάρας
ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ

Η κλιματική κρίση επηρεάζει πλέον κάθε πτυχή της ζωής μας. Οι επιπτώσεις της είναι πιο παρούσες από ποτέ. Το μέλλον είναι στο χέρι μας αλλά τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, ειδικά για τις μελλοντικές γενιές: τους μαθητές του σήμερα που είναι οι πολίτες του αύριο. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, έφηβοι και νέοι δίνουν τον δικό τους αγώνα απέναντι στην κλιματική κρίση. Ωστόσο το «κλιματικό άγχος» είναι εδώ. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έγινε σε νέους 16-25 ετών, σε όλον τον κόσμο, το 77% διακατέχεται από φόβο για το μέλλον εξαιτίας κυρίως της κλιματικής κρίσης. Το καλύτερο φάρμακο κατά του άγχους, όμως, είναι η δράση!

Τι ρόλο όμως μπορούν να έχουν οι μαθητές στην αναχαίτιση της κλιματικής κρίσης; Πώς η καινοτομία και το πέρασμα από τη θεωρία στην πράξη μέσα από τη συνεργασία μπορεί να φέρει πραγματικές λύσεις ως προς τη μείωση του ανθρακικού μας αποτυπώματος; Μπορούν τα σχολεία να γίνουν εκκολαπτήρια νέων ιδεών και χειροπιαστών λύσεων;

ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ

Μέσα από το νέο μας πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιούμε με την πολύτιμη δωρεά  του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), την υποστήριξη των ιδρυμάτων A. Γ. Λεβέντη και Μποδοσάκη και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, μαθητές από 40 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα αναλαμβάνουν δράση, καινοτομούν και σχεδιάζουν λύσεις για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της σχολικής τους κοινότητας.

Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, κατά προτεραιότητα από ευάλωτες κοινωνικά ή περιβαλλοντικά περιοχές της χώρας, σχηματίζουν ομάδες μαθητών που αναλαμβάνουν να ερευνήσουν το ανθρακικό αποτύπωμα του σχολείου τους και να λειτουργήσουν ως νεαροί «σχεδιαστές» πρακτικών λύσεων για τη μείωσή του. Οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν ρόλο εμψυχωτή και συντονιστή κι εργάζονται επίσης σε ομάδες, εμπνέοντας τους μαθητές μέσα από το παράδειγμά τους. 

Σε αυτήν την πορεία, οι συμμετέχοντες υποστηρίζονται από το WWF Ελλάς με το παιδαγωγικό υλικό που έχει ετοιμαστεί για κάθε βαθμίδα και με δια ζώσης εργαστήρια στα σχολεία (Climathons και Climate Labs) που βασίζονται στη μεθοδολογία «Design Thinking» για τη δημιουργία νέων και πρωτότυπων ιδεών. Μία ομάδα κατάλληλα καταρτισμένων μεντόρων (έμπειρων στελεχών της δια βίου μάθησης) στηρίζει τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς στην εφαρμογή της μεθοδολογίας.

Με την αρχή λοιπόν να έχει γίνει από τον Σεπτέμβριο του 2022, ένα μοναδικό ταξίδι έχει ξεκινήσει με πρώτη στάση τη βράβευση και την οικονομική υποστήριξη των καλύτερων ιδεών για να ξεκινήσει η εφαρμογή τους. Τελικός προορισμός όμως θα είναι η δημιουργία ενός εργαλείου στα χέρια των εκπαιδευτικών – και των μαθητών τους – σε όλη τη χώρα για να συν-δημιουργήσουν πρακτικές και εφαρμόσιμες λύσεις με απτά αποτελέσματα απέναντι στην κλιματική κρίση και στην ψυχική υγεία των νέων. 

...

Μαθητές και εκπαιδευτικοί ανοίγουν έναν νέο δρόμο στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και μετατρέπουν τα σχολεία τους σε «εργαστήρια ιδεών και λύσεων», μέσα από τις αρχές της καινοτομίας.

Ελένη Σβορώνου, υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης WWF Ελλάς

...

Παρακολουθώ με ιδιαίτερη χαρά την πρωτοτυπία αυτής της δράσης. Ξεχωρίζω το γεγονός ότι το πρόγραμμα εκτός από τη λειτουργία του ως επιταχυντή της μαθητικής δημιουργικότητας, προσφέρει μια εργαλειοθήκη χαμηλού κόστους που μπορεί να αποκτήσει το κάθε σχολείο για να καλλιεργήσει τις δεξιότητες των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες μέσα από την πράξη (STEM education), με σκοπό την προστασία του κλίματος.

Μαρία Δημοπούλου, Υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Διεύθυνσης Π.Ε Α’ Αθήνας και Σύμβουλος Παιδαγωγικής στο πρόγραμμα

Οι μέντορες του προγράμματος για τη χρονιά 2022-23

  • Χρήστος Αθανασάκης, Φοιτητής, ειδικός στην παιδαγωγική ρομποτική
  • Μαριάννα Αναστασοπούλου, Ιδρυτικό μέλος ενεργειακής κοινότητας
  • Σοφία Δημητρίου, πρώην Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης ΔΕ Γ΄Αθήνας – πρόεδρος της οργάνωσης Οικόπολις
  • Κωνσταντίνος Κότσιρας, Χημικός μηχανικός, ειδικός στην εφαρμοσμένη οικολογία
  • Νικολίνα Λιβάνη, Κοινωνική λειτουργός
  • Λούλα Μαργαρίτη, πρώην Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης ΔΕ Δυτικής Αττικής
  • Ανδρεάνα Μπακόλα, Καθηγήτρια αγγλικής
  • Ουρανία Μπολοβίνη, Μηχανικός, ειδική στα Environmental Social Governance Standards
  • Βάσια Παπαδοπούλου, Παιδαγωγός
  • Λίνα Πατσιούρα, Εκπαιδευτικός
  • Στέφανος Ρενέσης, Πολιτικός μηχανικός, ειδικός στην εκπαίδευση ενηλίκων
  • Ιωάννα Τασιοπούλου, Παιδαγωγός
  • Αγγελική Τσιάκαλου, Δραματοθεραπεύτρια

Παιδαγωγικοί Συμβούλοι

  • Μαρία Δημοπούλου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης ΠΕ Α΄ Αθηνών
  • Ιωάννα Παπαϊωάννου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης ΔΕ Αχαΐας

NEWSLETTER