© Andrea Bonetti / WWF Ελλάς
ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΠΟΛΕΙΣ

Οι περισσότεροι άνθρωποι ζούμε πια σε μεγαλουπόλεις ή απλώς σε πόλεις. Μετακινούμαστε μαζικά, τρώμε τροφές που έρχονται από κάπου μακριά, ούτε που ξέρουμε από πού και πώς ήρθαν ως το πιάτο μας, πετάμε τα σκουπίδια μας, και χτίζουμε διαρκώς έτσι ώστε οι πόλες μας τρώνε κυριολεκτικά βουνά, δάση, ποτάμια και υγροτόπους.

Δεν είναι όμως αυτές βιώσιμες πόλεις. Η ατμοσφαιρική ρύπανση, τα σκουπίδια, οι πλημμύρες, η έλλειψη πρασίνου, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η υπερκατανάλωση ενέργειας, όλα είναι οι γκρίζες πλευρές των πόλεων.

Μπορούμε να φανταστούμε, να σχεδιάσουμε και να ζήσουμε σε βιώσιμες πόλεις; Ας ξεκινήσουμε από αυτές που έχουμε! Μαθαίνουμε, αλλάζουμε, αναλαμβάνουμε δράση.

Νέοι σε δράση

8+

Ενώνοντας τις δυνάμεις μας και κυρίως το όραμά μας με το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού, ένα σωματείο που δεκαετίες τώρα διαπαιδαγωγεί παιδιά και νέους στο ήθος της ομαδικής ζωής στη φύση, καλλιεργεί τον σεβασμό στη φύση και επινοεί ευφάνταστους τρόπους να τη χαίρονται και πατώντας πάνω στο επιτυχημένο πρόγραμμά μας Greenspaces δημιουργήσαμε ένα σύνολο δραστηριοτήτων για σχολεία και ομάδες Οδηγών.  Σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη και η ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης μικρών και μεγάλων, καθώς και η ανάληψη πρωτοβουλιών, στο πλαίσιο της "υιοθέτησης" πάρκων και δημιουργίας πράσινων χώρων και ζωνών στις πόλεις, θέτοντας τη βάση για διαρκή κοινωνική και εθελοντική προσφορά. Για όσο διαρκούν τα μέτρα πρόληψης και προστασίας και η εξ’αποστάσεως εκπαίδευση μπορείτε να δουλέψετε το πακέτο με κάποιες μετατροπές. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείτε με τη κ. Νάνσυ Κουταβά, n.coutava@wwf.gr

Καλύτερη Ζωή

5+

Επισκεφθείτε την Καλύτερη Ζωή κι αναλάβετε δράση για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία. Δραστηριοποιηθείτε σε μια ή σε περισσότερες από τις θεματικές ενότητες που σας προτείνουμε στο σχολείο, το σπίτι και τη γειτονιά. Δικτυωθείτε, δείτε παρόμοιες δράσεις από άλλα σχολεία και εμπνευστείτε! Μην ξεχάσετε να καταγράψετε την εμπειρία σας ώστε να εμπνεύσετε κι άλλους.

Το δικαίωμα σε ελεύθερους χώρους πρασίνου και σε βιώσιμες πόλεις

5+

Οι ελεύθεροι χώροι πρασίνου δεν περισσεύουν στις μεγαλουπόλεις. Η υποβάθμιση της ζωής στην πόλη είναι πια αντικείμενο μιας εκτενούς συζήτησης. Τι μπορούμε να κάνουμε στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση; Μπορούμε να εισάγουμε τους μαθητές καταρχήν στην απόλαυση του ελεύθερου χώρου, ενός λόφου, ενός άλσους, ενός πεζόδρομου. Να αναδείξουμε τις όμορφες «στιγμές» της πόλης και στη συνέχεια να ανιχνεύσουμε τις παραφωνίες, τις συγκρούσεις χρήσεων και να ιεραρχήσουμε προτεραιότητες. Να διερευνήσουμε εναλλακτικές λύσεις και να αναλάβουμε δράση στο μέτρο των δυνατοτήτων της ομάδας. Δείτε κάποιες γενικές κατευθύνσεις αλλά και έτοιμα προγράμματα για το Λόφο Φιλοπάππου, τον Λυκαβηττό, το Πεδίο του Άρεως, το Αισθητικό Δάσος Καισαριανής, το Αττικό Άλσος και τον Εθνικό Κήπο.

Γενικά:
Μια θεωρητική προσέγγιση: Eκπαιδευτικά προγράμματα σε ανοιχτό χώρο: δυνατότητες μιας σφαιρικής θεώρησης φύσης και πολιτισμού
Σχεδιάζοντας την ιδανική πόλη: Παρουσίαση powerpoint
Σχεδιάζοντας την ιδανική πόλη: Συνοδευτικό κείμενο
Πράσινοι Ντετέκτιβ

Λόφος Φιλοπάππου:
Φύλλο Εργασίας : Περίπατος αναγνώρισης της οικολογικής αξίας του λόφου
Φύλλο Εργασίας : Περίπατος αναγνώρισης της πολιτιστικής αξίας του λόφο
Φύλλο Εργασίας : Διεκδικώντας τα δικαιώματά μας στη χρήση του ελεύθερου χώρου
Οικογενειακό Πρόγραμμα : Οδοιπορίες Εξερεύνησης
Εκπαιδευτικό Φυλλάδιο για τις «Οδοιπορίες Εξερεύνησης»
Στα ίχνη του Δημήτρη Πικιώνη: φύση και πολιτισμός στον λόφο του Φιλοπάππου
Φύλλο εργασίας: Στα βήματα του Δημήτρη Πικιώνη

Πεδίον του Άρεως:
Φύλλο Εργασίας : Bingo: Οι χρήστες του πάρκου
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Αγωνιστές
Βοήθημα εκπαιδευτικού:Σταθμός Αγωνιστές: οι λύσεις
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Ροδώνες
Φύλλο Εργασίας : Σταθμός Ποτάμι
Το υλικό αυτό προέκυψε από ένα σεμινάριο για τους χώρους πρασίνου και τα ανθρώπινα δικαιώματα που συνδιοργανώσαμε με την Πρωτοβάθμια Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α Αθηνών.

Αισθητικό Δάσος Καισαριανής
Κυνήγι θησαυρού
Βάλτε τις κάρτες στη σωστή σειρά: Η ιστορία της Μονής Καισαριανής
Το υλικό αυτό προέκυψε από ένα σεμινάριο για το περιαστικό πράσινο που συνδιοργανώσαμε με τις Πρωτοβάθμιες Διευθύνσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α & Β Αθηνών.

Μια επίσκεψη στο Αττικό Αλσος
Περπατώ εις το... Άλσος, αναζητώ, ανακαλύπτω κι ερμηνεύω
Στάση 1: Χάρτης Άλσους - Πινακίδες Ανάπλασης
Στάση 2: Η δρυς του Διός
Στάση 3: Το ρολόι του τοπίου και της διαχείρισης
Στάση 4: Βοτανικός περίπατος - Δέντρα και θάμνοι της Αττικής
Στάση 5: Σημεία θέας - Προσανατολισμός
Φύλλο εργασίας
Στάση 6: Βοτανικός κήπος

Λυκαβηττός:
Ένας περίπατος στον Λυκαβηττό
Κάρτα εργασίας: Οριζοντιόκλαδο κυπαρίσσι
Κάρτα εργασίας: Γαλατσίδα
Κάρτα εργασίας: Μηδική

Εθνικός Κήπος:
Πράσινη Πόλη
Ένας Οικολογικός Περίπατος στον Εθνικό Κήπο
Ανακαλύπτοντας το δάσος μέσα στον Κήπο
Το εργαστήρι του εμπρεσιονιστή ζωγράφου

Άλλοι ελεύθεροι χώροι:
Οδός Ονείρων, Οδός Πανεπιστημίου
Οικο-παιχνίδια στο Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού Φιλοθέης
Περίπατος στην Αρχαία Αγορά

Κατοικείν

9+
Το υλικό αυτό καλεί τους μαθητές να διερευνήσουν το πώς κατοικώ (το σπίτι, το σχολείο, τη γειτονιά, τον πλανήτη) μειώνοντας το οικολογικό μου αποτύπωμα και αυξάνοντας την απόλαυση της εστίας. Γύρω από μια κεντρική δραστηριότητα αρθρώνεται η έρευνα που καλούνται να κάνουν οι μαθητές σε ομάδες αξιοποιώντας το υλικό που έχουμε συγκεντρώσει σε φακέλους αλλά και άλλο υλικό που θα συλλέξουν οι ίδιοι. Η διάρκεια του προγράμματος προσαρμόζεται ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο και τις επιθυμίες της τάξης. Το υλικό αυτό δημιουργήθηκε με την ευγενική υποστήριξη της HSBC.
Downloads
Κεντρική δραστηριότητα
PDF 1.08 MB
Κάρτα εργασίας: Το νόημα του κατοικείν
PDF 1.21 MB
Κάρτα εργασίας: Το σπίτι του μέλλοντος έρχεται από το παρελθόν
PDF 1.27 MB
Κάρτα εργασίας: Σπίτι μου, σπιτάκι μου και φτωχοκαλυβάκι μου
PDF 983 KB
Κάρτα εργασίας: Το σπίτι που πρασίνισε
PDF 1.15 MB
Κάρτα εργασίας: Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος το βλέπει ο γιατρος
PDF 1.20 MB
Κάρτα εργασίας: Πόλη: Το οικοσύστημα του ανθρώπου
PDF 1.49 MB
Κάρτα εργασίας: Το σχολείο των ονείρων μας
PDF 847 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Το νόημα του κατοικείν
PDF 267 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Το σπίτι του μέλλοντος έρχεται από το παρελθόν
PDF 195 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Σπίτι μου, σπιτάκι μου και φτωχοκαλυβάκι μου
PDF 302 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Το σπίτι που πρασίνισε
PDF 321 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος το βλέπει ο γιατρος
PDF 197 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Πόλη: Το οικοσύστημα του ανθρώπου
PDF 295 KB
Συνοδευτικό Υλικό: Το σχολείο των ονείρων μας
PDF 235 KB
Τα τρία γουρουνάκια: Δραστηριότητα για μικρότερα παιδιά.
PDF 95 KB
Δραστηριότητα: Αειφόρος Κατοικία.
PDF 95 KB
Δραστηριότητα: Άλλαξέ το.
PDF 95 KB
Δραστηριότητα: Σύγκρινε τα σπίτια.
PDF 95 KB
Παρουσίαση: Το βιοκλιματικό σπίτι
PDF 95 KB
Συνοδευτικά κείμενα παρουσίασης
PDF 95 KB
Σπίτι μου, σπιτάκι μου, κάτσε να σου μετρήσω το οικολογικό σου αποτύπωμα!
PDF 95 KB

Ανιχνεύοντας το μέλλον της πόλης μου

14+

Μια προσαρμογή της δραστηριότητας «Τα μέλλοντά μας» από το εκπαιδευτικό υλικό για τα ανθρώπινα δικαιώματα “Compass” στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Η ωριαία δραστηριότητα καλεί τους νέους να συζητήσουν γύρω από τις ελπίδες και τις ανησυχίες τους για το μέλλον της πόλης τους και να δημιουργήσουν ένα κοινό όραμα.

Πρασινίζοντας τις Αυλές των Σχολείων

6-12

Ένα πιλοτικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που πραγματοποίησε το WWF Ελλάς σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς με στόχο να συμβάλλει στην επανασύνδεση των παιδιών, ιδιαίτερα όσων ζουν στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις, με το φυσικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα στοχεύει στην εξοικείωση των παιδιών με τα μεσογειακά φυτά και στη συνειδητοποίηση της σημασίας τους για το οικοσύστημα αλλά και στην ανάπτυξη της συμμετοχής τους σε ενέργειες που αποσκοπούν στη βελτίωση του περιβάλλοντος. Στο υλικό αυτό ο εκπαιδευτικός δεν θα βρει μόνο τεχνικές οδηγίες για τις φυτεύσεις αλλά και ένα γενικότερο πλαίσιο πάνω στο οποίο μπορεί να κτίσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.