Ελλάδα, καλοκαίρι, ψάρια και θαλασσινά, ταβερνάκια δίπλα στη θάλασσα και καλή παρέα. Θα μπορούσε να είναι η εισαγωγή μιας διαφήμισης για τον ελληνικό τουρισμό στην οποία συμμετέχει ο Ηλίας Μαμαλάκης. Μήπως όμως πρέπει πρώτα να εξασφαλίσουμε ότι θα υπάρχουν τα ψάρια στο τραπέζι μας και στο μέλλον; Το Fish Guide, o νέος εύχρηστος οδηγός του WWF, δίνει στους καταναλωτές ένα «λυσάρι» για να επιλέγουν υπεύθυνα τα ψάρια στο super market ή στο ιχθυοπωλείο και ο Ηλίας Μαμαλάκης εξηγεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο το «γιατί».

Ο Ηλίας Μαμαλάκης με τον νέο οδηγό Fish Guide ανά χείρας.

© Άννα Πλειώνη-Ζηλφίδου / WWF Ελλάς

Ο Ηλίας Μαμαλάκης στο παρακάτω video σκέφτεται πριν ψωνίσει τα ψάρια του, περνάει από κόσκινο τον ιχθυοπώλη και για όλα αυτά χρησιμοποιεί τον νέο οδηγό υπεύθυνης κατανάλωσης ψαρικών του WWF, Fish Guide.

Τι σημαίνει λοιπόν «επιλέγουμε υπεύθυνα ψαρικά»; Πολύ απλά, σημαίνει ότι επιλέγουμε ψαρικά που έχουν αλιευθεί στην σωστή εποχή, στο σωστό μέγεθος και με τα σωστά αλιευτικά εργαλεία. Όσο για το πώς μπορούμε να τα εντοπίσουμε; Αυτό είναι πια παιχνιδάκι χάρη στο Fish Guide (fishguide.wwf.gr), τον εύχρηστο οδηγό του WWF που δίνει στους καταναλωτές την απαραίτητη πληροφορία για να κάνουν τη σωστή επιλογή.

«Όπως φροντίζεις για το μέλλον του παιδιού σου και το μεγαλώνεις για να γίνει ένας σωστός άνθρωπος, έτσι πρέπει να φροντίσεις να μείνουν οι θάλασσες μας ζωντανές και να υπάρχουν ψάρια για τις επόμενες γενιές. Μια θάλασσα άδεια, μια θάλασσα χωρίς ζωή κινδυνεύει να στερήσει τα ψάρια από τα παιδιά μας και φέρνει σε απόγνωση τους ψαράδες, που μέρα με τη μέρα βλέπουν τα δίχτυα τους να αδειάζουν», δήλωσε ο Ηλίας Μαμαλάκης.

Πώς μπορούμε να κάνουμε απλή την υπεύθυνη κατανάλωση ψαρικών;

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, οι Έλληνες καταναλωτές έχουν πλέον τη δυνατότητα να έχουν τον δικό τους προσωπικό οδηγό για περιβαλλοντικά υπεύθυνη επιλογή ψαρικών. Το Fish Guide, διαθέσιμο ανά πάσα στιγμή από υπολογιστή ή κινητό, συμβουλεύει πλέον τον καθένα για τις υπεύθυνες καταναλωτικές επιλογές ανάμεσα σε μία μεγάλη γκάμα ελληνικών και εισαγόμενων ψαρικών.

Σε ό, τι αφορά τα ελληνικά ψάρια, πρέπει να καταναλώνουμε πάνω από το επιτρεπόμενο μέγεθος και εκτός της περιόδου αναπαραγωγής τους, ενώ μπορούμε να επιλέξουμε και βιολογικά προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας. Σε ό, τι αφορά τα εισαγόμενα, χρησιμοποιείται ένας χρωματικός κώδικας που μας ενημερώνει για το αν  το ψάρι μας είναι πιστοποιημένο, αν μπορούμε να το καταναλώσουμε χωρίς δεύτερη σκέψη ή αν πρέπει να το αποφύγουμε.

Πέρα από τις καταναλωτικές συμβουλές, ο οδηγός περιλαμβάνει χρήσιμες πληροφορίες για το κάθε είδος ψαριού, αλλά και ευφάνταστες συνταγές από διάφορα μέρη του κόσμου για ένα ταξίδι στη γεύση.

Γιατί η ανάγκη για βιώσιμα ψαρικά είναι πιο επιτακτική από ποτέ;

  • 30% έχουν μειωθεί τα αλιεύματα της Μεσογείου από το 2007 μέχρι σήμερα
  • 93% των αλιευμάτων που έχουν αξιολογηθεί στη Μεσόγειο απειλούνται
  • 40% των αλιευμάτων παγκοσμίως θανατώνεται και πετιέται πίσω στη θάλασσα σαν «παράπλευρη απώλεια»
  • 50% των ψαρικών που καταναλώνουμε στην Ελλάδα είναι εισαγόμενα
  • 800 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο ζουν από την αλιεία
  • 26 εκατ. τόνους ψαρικών αξίας 23 εκατ. δολαρίων «κλέβει» ετησίως από τις θάλασσες η παράνομη αλιεία

«Τα σούπερ μάρκετ και τα ιχθυοπωλεία πωλούν ψάρια και θαλασσινά απ’ όλο τον κόσμο. Φέρουμε ευθύνη για τις θάλασσές μας και τους ανθρώπους των οποίων το εισόδημα και η διατροφική ασφάλεια εξαρτάται από αυτές. Αγοράζοντας βιώσιμα ψαρικά ανταποκρινόμαστε στις υποχρεώσεις μας, προστατεύοντας τη φύση και τους συνανθρώπους μας που εξαρτώνται από τα ψάρια και την αλιεία. Βάσει των τελευταίων στοιχείων, η κατά κεφαλήν κατανάλωση ψαρικών παγκοσμίως άγγιξε το ιστορικό υψηλό ρεκόρ των 20 κιλών ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι η βιώσιμη επιλογή ψαρικών είναι πιο σημαντική από ποτέ», επεσήμανε ο Γιώργος Παξιμάδης, υπεύθυνος θαλάσσιων προγραμμάτων του WWF Ελλάς.

«Οι επιπτώσεις του προβλήματος είναι ήδη ορατές. Εμείς, ως καταναλωτές, μπορούμε να γίνουμε μέρος της λύσης και με το Fish Guide, η υπεύθυνη επιλογή ψαρικών γίνεται πιο απλή από ποτέ. Μπες στο Fish Guide, βάλε το βιώσιμο ψάρι στο τραπέζι σου και πρόσθεσε κι εσύ το δικό σου λιθαράκι για να βεβαιώσουμε ότι θα έχουμε ψάρι και για τα παιδιά μας, ψάρι για πάντα», συμπλήρωσε ο Γιώργος Παξιμάδης.

Σημειώσεις προς συντάκτες:

  • Δείτε περισσότερες φωτογραφίες σε υψηλή ανάλυση εδώ.
  • Η πανευρωπαϊκή εκστρατεία WWF “Fish Forward”, η οποία υλοποιείται σε 11 χώρες, έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές για τις παγκόσμιες οικολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις της υπεραλίευσης και της υπεύθυνης κατανάλωσης ψαρικών. Το WWF Ελλάς, στο πλαίσιο του πανευρωπαϊκού αυτού προγράμματος που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την υποστήριξη της UNILEVER παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Fish Guide.
  • Ευχαριστούμε θερμά τον Ηλία Μαμαλάκη για τη συμμετοχή του ως πρεσβευτής της πανευρωπαϊκής εκστρατείας Fish Forward.
  • Ευχαριστούμε θερμά τον Στρατή Μπουρνούς και το ιχθυοπωλείο «Μυτιληνιός», τόσο για τη συμμετοχή του στο γύρισμα όσο και για την παραχώρηση του χώρου.

Περισσότερες πληροφορίες:
Ιάσονας Κάντας, υπεύθυνος γραφείου τύπου WWF Ελλάς, τηλ: 210 33 14 893, κιν: 697 185 9632, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.



Μοιράσου το με φίλους